درد در ناحیه کمربند کف پا در ورزشکاران

درد در ناحیه کمربند کف پا در ورزشکاران درد در ناحیه کمربند کف پا در ورزشکاران

درد در ناحیه کمربند کف پا در ورزشکاران

 

احساس  درد در ورزشکاران

درد براثر ورزش انواع مختلفی دارد که می‌تواند طبیعی یا خطرناک باشد.معمولا این تصور بین ورزشکاران وجود دارد که تا درد نکشند موفق نمی‌شوند. ورزشکاران استقلامتی همچون دوندگان و ورزشکاران سه‌گانه تصور می‌کنند که اگر در تمرینات احساس ناراحتی کنند و درد بکشند برایشان بهتر است اما در واقع درد باعث آسیب‌دیدگی می‌شود و آسیب‌دیدگی نمی‌گذارد که آنها موفق شوند.
دردهایی که در ورزش احساس می‌شوند با هم متفاوت هستند. خستگی، سفتی و سوزش عضلات، احساس درد به دلیل بیش از حد بودن تمرین و درد در ناحیه مفاصل همگی با هم متفاوت هستند. بعضی از ورزشکاران هنگامی که در یک عضو بدن احساس درد می‌کنند، فکر می‌کنند که آمادگی جسمانی کافی ندارند و با تمرین بیشتر می‌توانند پیشرفت کنند. در حالی که درد شدیدتر خواهد شد.

درد در ناحیه کمربند کف پا در ورزشکاران

 یکی از مشکلاتی که افراد مختلف از جمله ورزشکاران به آن دچار می‌شوند درد در ناحیه کمربند کف پاست که فعالیت آنها را مختل می‌کند.

راه‌های مختلفی برای درمان و کاهش این درد وجود دارد.

  مشکلاتی که در کمربند کف یا پا ایجاد می‌شود،‌معمولا باعث پا درد می‌شود. کمربند کف پا رباطی است که استخوان پاشنه پا را به انگشتان متصل می‌کند و باعث استحکام کف پا می‌شود.

علائم درد در ناحیه کمربند کف پا در ورزشکاران:

باعث ضعف، ورم و درد در پاشنه پا می‌شود.

 

علت درد در ناحیه کمربند کف پا :

 پیچ خوردن مچ پا به داخل به هنگام دویدن،

راه رفتن در ورزش یا داشتن کف پایی صاف یا زیادی فرو رفته

  ایستادن

دویدن و راه رفتن به مدت زیاد

 نشانه‌های این مشکل عبارتند از:

احساس درد به هنگام حرکت و بالا رفتن از پله‌ها.

درمان:

درد در ناحیه کمربند کف پا در ورزشکاران2 درد در ناحیه کمربند کف پا در ورزشکاران

 استراحت

انجام ورزش‌های کششی در ساق پا چند نوبت در روز

پوشیدن کفش‌هایی که فرو رفتگی مناسبی دارند و کف آنها کمی انحنا دارد موثر است.

راهکارهایی برای جلوگیری از این مشکل:

-کفش مناسب بپوشید

از پای خود محافظت کنید و از کفش مناسب استفاده کنید. اگر کار شما باعث می‌شود زیاد بر سطح سخت بایستید، سعی کنید که مدتی بر روی یک کف‌پوش لاستیک ضخیم قرار بگیرید تا فشار وارد بر پای شما کاسته شود.

به محض اینکه از خواب بیدار شدید کفش یا دمپایی مناسب بپوشید، با پای برهنه راه رفتن یا پوشیدن دمپایی‌های تخت، باعث می‌شود که به پای شما فشار بیاید. با یک متخصص ورزشی درباره برنامه ورزشی و شرایط فعالیت خود صحبت کنید تا از آسیب‌دیدگی کمربند کف پا جلوگیری کنید.
-نرمش های مناسب

از نرمش‌هایی استفاده کنید که تاندون آشیل در پشت پاشنه پا را می‌کشند. انجام این حرکات قبل از شروع فعالیت ورزشی بسیار مهم است. از دکتر برای دانستن تمرین‌های پیشنهادی کمک بگیرید.

-همسانی وزن و قد

وزن خود را مناسب قدتان نگه دارید.

عادات ورزشی خوب

عادت‌های خوب ورزشی را در خود تقویت کنید. شدت ورزش را کم کم افزایش دهید و از کفش‌های مناسب استفاده کنید.

-تمرین در حین دویدن

اگر می‌دوید، تمرینات دیگری را با دویدن انجام دهید تا به پاشنه پای شما آسیب نرسد.

خلاصه:

– اگر مشکلدرد در  کمربند کف پا ایجاد شود، شما بعد از اولین قدم خود در اول صبح یا بعد از نشستن به مدت زیاد در ناحیه پاشنه یا احساس درد می‌کنید. همچنین سفت شدن پا و احساس درد بعد از راه رفتن و فعالیت روزانه بیشتر می‌شود. به هنگام ایستادن بر انگشتان پا یا بالا رفتن از پله‌ها درد بدتر می‌شود. به هنگام ورزش کردن، ممکن است درد کاهش یابد یا از بین برود اما بعد از ورزش دوباره درد بازمی‌گردد. معمولا با کشیده شدن کمربند کف پا درد در این ناحیه ایجاد می‌شود. در زنان این مشکل بیشتر از مردان ایجاد می‌شود و با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. همچنین اضافه وزن، انجام ناگهانی ورزش شدید یا تغییر ناگهانی برنامه ورزشی، باعث بیشتر شدن درد می‌شود. پوشیدن کفش‌های پاشنه‌دار و تغییر دادن ناگهانی آن به کفش تخت، پوشیدن کفش‌هایی که فرو رفتگی مناسب ندارند، داشتن پاهایی با ارتفاع متفاوت و غیرنرمال و داشتن تاندون آشیل سفت باعث بروز مشکل بیشتر می‌شود.