نحوه صحیح ایستادن نشستن و خوابیدن چگونه است؟

نحوه صحیــح ایســتادن، نشستن و خوابیــدن

 

آموزش صحیح نشستن، ایستادن و خوابید نحوه صحیح ایستادن نشستن و خوابیدن چگونه است؟

نحوه صحیح ایستادن نشستن و خوابیدن

نحوه صحیح ایستادن، نشستن و خوابیدن

صحیـح قرارگـیـری بـدن هـنـگام فعالیت از مهمترین  عوامل  سلامتی است زیـرا بـه انـدازه تغذیه مناسب، ورزش، پـرهـیـز از مواد الکلی و مـخدر و سیگار در حفظ سلامتـی بـدن موثر میباشد.

وضـعـیت صحیح  اندام ها باعث می شود تا کـارهـایـتـان را بـا انـرژی بیـشتـر و اسـتـرس و خـستگی کمتر به انجام رسانید.

 

● شرایط لازم داشتن وضعیت صحیح


۱) عضلات قوی و انعطاف پذیر.
۲) حرکات طبیعی مفاصل.
۳) توازن قدرت عضلانی در دو سوی ستون فقرات.
۴) آگاهی از وضعیت بدن در حالات مختلف.


هنگامیـکه وضعـیت بدن شما در حالت مناسب می‌باشد:


۱) هنگام نشستن، ایستادن و خوابیدن کمترین فشار و استرس روی عضلات پشتیبان و رباطهای بدن شما است
۲) وضعیت ستون فقرات در حالت استراحت و خنثی می باشد.
۳) اعضاء حیاتی بدن در مکان صحیح قرار دارند.
۴) عملکرد طبیعی دستگاه عصبی شما بهتر صورت می پذیرد.

۵) در دراز مـدت بر روی دستگاه گوارش-تنفس-عضلات -رباطها و استخوانهای بدن تاثیر میگزارد.
۶) استخوانها و مـفاصـل در وضـعـیت صـحیـح خـود قـرار دارنـد و کـارایـی عضـلات حداکثر میباشد.
۷) تحلیل و سـایش نـابـهنـجار مـفاصل کاهش یـافته و از التهاب مفاصل جلوگیری بعمل می‌آید.
۸) از ثابت قرار گرفتن ستون فقرات در وضعیت غیر طبیعی جلوگیری می کند.
۹) از مشکلات کمردرد و دردهای عضلانی جلوگیری می کند.
۱۰) از خستگی جلوگیری میکند زیرا استـفـاده بهینه از عضلات بدن انرژی مصرفی بدن را کاهش می دهد.
۱۱) در بهبود ظاهر شما موثر است.


وضعیت نادرست بدن بر اثر موارد زیر ایجاد می‌گردند:


۱) سوانح و مصدومیتها.
۲) اضافه وزن و چاقی.
۳) تکیه گاه نامناسب تشک در هنگام خواب.
۴) مشکلات بینایی.
۵) کفش نامناسب و پاشنه بلند.
۶) عـادات نشـستن، ایـستـادن و خـوابـیـدن بی دقت.
۷) اعتماد بنفس پایین.
۸) عضلات ضعیف و انعطاف ناپذیر.
۹) طراحی نامناسب محل کار.

میـان مـهره‌‌های کمر در دیسک کمـر واقع است که در واقع نقش ضربه گیر را ایفا میکند. هنـگــامی که شما فشار بیش از حد و نامناسب به ستون فقرات اعمال می‌کنـیـد، بـه دیسک کمر فشار می‌آید و آن را از مکان خود جابجا کــرده و به اعصاب اطراف خود فشار آورده و ایجاد درد می‌کند.


ستون فقرات مـهمتـرین قسـمت بـدن است  که نقش بسزایی در داشتن وضعیت صحیح بدن ایفا می‌کـنـد، ستون فقرات شما دارای قوسهای طبیعی است که باید آنها را در وضعیت طبیعی خودشان همواره حفظ کرد. سـتون فـقـرات از ۳۲-۳۴ مـهـره تـشکـیـل شده است:


۷ مهره گردنی، ۱۲ مهره پشتی، ۵ مهره خاجی و ۳ الی ۵ مهره دنبالچه ای.

 


● تست وضعیت صحیح بدن


شـما بـا این ۲ تست قادر خواهید بود از وضعیت صحیـح و طبیعی بدن خود آگاه گردید:


۱) تست دیوار


از طـرف پشت به دیوار تکیه داده در حالیـکه پشـت سـر و باسن شما با دیوار تماس داشته و پاشنه پا ۱۵ سانتیمتر از دیـوار فاصله داشته باشد. اکنون فاصله بین گودی گردن و کمر خود را اندازه بگیرید. اگر ایــن فاصله در نــاحیه گـردن ۵ سانتیمتر و در کمر بین ۲.۵ تا ۵ سـانـت بــاشــد وضعیت بدن شما ایده آل است و گرنه بـایـد بـه یک پزشک متخصص مراجعه کنید.


۲) تست آینه


▪ نمای روبرو: روبـروی یـک آیـنه تمام قد بایستید و موارد زیر را چک کنید:
۱) شانه های شما باید همسطح و تراز باشند.
۲) سر شما باید مستقیم وصاف باشد.
۳) دو سوی باسن شما همسطح و تراز و کشـکـک‌‌های دو پا باید مستقیم رو به جلو باشند.
۴) فاصله میان بازوها و دو طرف بدن یکسان میباشد.
۵) قوزک‌‌های دو پای شما باید مستقیم و صاف باشد.


▪ نمای پهلو:با گرفتن عکس و یا کمک از یک دوست میسر میباشد:


۱) سر باید قائم و افراشته باشد و به جلو و یا عقب خمیده و افتاده نباشد.
۲) چانه باید موازی با سطح کف اتاق باشد و به سمت پایین و یا بالا کج نشده باشد.
۳) شکم باید هموار و مسطح باشد.
۴) زانوها باید صاف و مستقیم باشند.